Madenziekte (Myiasis) bij konijnen

In de warme zomermaanden bestaat er een groot gevaar voor konijnen. Dit gevaar wordt veroorzaakt door vliegen en dan met name de groene vleesvlieg.

Konijnen hebben nog wel eens last aangekoekte ontlasting rondom de anus. Vaak wordt dit veroorzaakt door verkeerde – of teveel voeding (krachtvoer met name).

De aangekoekte keutels zorgen ervoor dat de huid eronder gaat ontsteken. De lucht die hierbij vrijkomt, is erg aantrekkelijk voor vliegen. De vliegen leggen hun eitjes neer op de ontstoken huid, waar vervolgens maden uitkomen.

Een made is wittig van kleur en kan ongeveer 1 cm lang worden. Ze kruipen onder de vieze haren en eten zich een weg door de huid van het konijn heen. Dit veroorzaakt heel erg veel pijn en schade! Een konijn kan hieraan overlijden.

Uiteraard is voorkomen altijd beter dan genezen. Een goede hygiëne van de leefomgeving en plakpoep vermijden is daarom één van de belangrijkste dingen om Myiasis te voorkomen. Plakpoep kan worden voorkomen door aanpassing van de voeding (weinig krachtvoer) en het voorkomen van overgewicht. Verder is het belangrijk om in de warme zomermaanden uw konijn  (dagelijks) te controleren op eventueel aangekoekte ontlasting. Mocht u dit zien, of u ziet al maden, wees er dan snel bij en was deze er met lauwwarm water uit. Eventueel kunt u wat  groene biotex gebruiken om het uitspoelen te vergemakkelijken. Dan wel goed naspoelen met lauw water.

Als een konijn te ernstig is aangetast, dan wordt het soms onder sedatie behandeld.  Het aangedane gebied wordt geschoren en schoongemaakt, de maden worden verwijderd en daarna wordt het konijn nog behandeld met een maden-dodend middel. Verdere behandeling bestaat uit het geven van pijnstillers en antibiotica.

Er bestaat ook een antivliegenmiddel die u kunt gebruiken voor uw konijn. Het middel heet Nomyiasis en hoeft maar één keer per maand toegepast te worden. Doordat het in sprayvorm is, is het makkelijk op te brengen en ervaren u en uw konijn er verder geen stress aan. Het middel schrikt vliegen af en doodt eventueel al aanwezige maden en eitjes. Dit middel is verkrijgbaar bij ons aan de balie.

Madenziekte (Myiasis) bij konijnen
Terug naar het nieuwsoverzicht